Nordens största köpcentrum lovar shopping i världsklass

6 april 2014

När Mall of Scandinavia står klart 2015 har Arenastaden Nordens största köpcentrum. Med en investering på 5,5 miljarder ska 100 000 kvm fyllas med shopping, bio och restauranger – allt i ett toppmodernt bygge där ljud, ljus och form haft sina egna arkitekter.

När Jonatan Carlring värvades till Mall of Scandinavia i oktober förra året kom han direkt från arbetet med gallerian Emporia, ett något mindre men till vissa delar likna-nde köpcentrum i Malmö. Liksom Mall of Scandinavia byggdes det nytt från grunden vilket är ovanligt. De allra flesta köpcentrum är om- eller utbyggnader.

Senaste koncepten

- När vi utformar centrumet från grunden har vi kunnat stoppa in alla våra senaste koncept, berättar Jonatan Carlring som menar att det är många komponenter som gör Mall of Scandinavia som helhet mer modernt än andra centrum. Man har tagit fasta på och utvecklat trenden att köpcentrum har gått från att vara behovsstyrt till att bli en upplevelse. Miljöerna utformas för trivsel. Det ska upplevas som ett vardagsrum, så att man vill och kan stanna längre.

- Våra specialister och arkitekter arbetar med flertalet aspekter i designen såsom ljud- och ljussättning av olika delar av centrumet, vilket kommer att göra helhetsupplevelsen mycket behaglig. Men såklart i grund och botten är det en handelsplats, berättar Jonatan Carlring.

Stockholm växer

På frågan om det finns tillräckligt kundunderlag i Stockholm för något så stort , svarar Jonatan Carlring utan tvekan ja.

- Stockholmsregionen växer med två SL-bussar om dagen vilket motsvarar ett Uppsala på fem år eller ett Malmö på 10 år. Expansionstakten och det antal människor som flyttar in gör att köpkraften ökar. Staden växer, då är det naturligt att möta den ökade efterfrågan med nya handelsplatser. Sverige har ett högre BNP än många länder i övriga Europa, och svensken lägger uppåt 54 procent av sin inkomst på shopping och nöjesaktiviteter.

Stockholmaren har 17 procent högre inkomst än riksgenomsnittet, och staden växer snabbare än London. Fakta som dessa står i centrum när valet av Arenastaden motiveras i form av siffror på planscher upphängda i Unibail Rodamcos temporära kontor, mittemot det pågående bygget i Arenastaden.

Varumärket tar plats

Trots att centrumet onekligen är stort har man jobbat mycket med att få olika varumärken och restauranger att synas på sina egna sätt. Innovativa butikskoncept ska locka kunder att se Mall of Scandinavia som en destination värd att åka långt för att komma till.

- Så länge det håller hög kvalitet, är innovativt och häftigt så är det okej för butiker och restauranger att uttrycka sitt varumärke i butiksfronten. Målsättningen är att etablera flertalet nya internationella koncept som inte finns på marknaden idag. Jag tror att folk kommer vara beredda att åka väldigt långt ifrån för att få besöka nya butikskoncept, förklarar Jonatan Carlring.

Arenastaden valdes för läget och rörelsen

De fördelar man såg i valet av Arenastaden är ett bra läge med två motorvägar, buss och pendeltågsstation. Närheten till Friends Arena, kontorskomplexen och bostäder runtomkring samt på gallerians tak ska göra att det alltid är rörelse i centrumet. Arenan beräknas ha 1,5 miljoner besökare per år.

- Det är viktigt för oss med en bred kundkrets, lättillgänglighet samt att samtliga besökare känner sig välkomna, berättar Jonatan Carlring. Utmaningen hittills har varit att få ihop projektet rent byggtekniskt. Då andra entreprenörer bygger både kontor och bostäder på taket av gallerian blir det en hel del jobb med samordning med de olika entreprenörerna. Totalt beräknas investeringen på 5,5 miljarder att skapa ungefär 2 000 arbetstillfällen. Jonatan Carlring låter säker när han säger att Mall of Scandinavia kommer att vara något helt nytt.

- Vi skapar en galleria som istället för att vara behovsstyrt är något lustfyllt, roligt och spännande. Det blir en upplevelse och en destination, mycket mer än handel.

Det här är Mall of Scandinavia

  • 100 000 kvadratmeter stort, exklusive bostäder och kontor.
  • En tredjedel, 2,3 miljoner, av Sveriges befolkning bor inom 90 minutersresväg med bil.
  • Centrumet ska leda besökaren i ett åttaformat gångmönster mellancentrumets fyra delar inspirerade av jord, vind, vatten och eld.
  • 4 000 parkeringsplatser.
  • Biograf med 15 skärmar med 2 000 sittplatser.

Nyheter