Så håller du igång i vinter

11 november 2016

Är du en av dem som tappar träningssugen helt på vintern? Eller tar du en veckas uppehåll över helgerna som blir till månader? Här delar Annie Rosén på Balance i Arenastaden med sig av sina bästa tips på hur du håller ångan uppe.

Annie Rosén är platschef på Balance i Arenastaden och i Sundbyberg. Gymmet har funnits i Arenastaden sedan 2009 och märker av att många kunder droppar av under vinterhalvåret. Samtidigt är det många som väljer att förlägga sin vinterträning hos Balance:

 - Tidigare började man träna i januari eller i augusti/september men i dag kan vi se att våra kunder sprider ut sig över hela året, säger hon.

Här får du Annies fyra bästa tips för att du inte ska låta inte soffmyset ska ta överhanden i vinter:

  1. Sluta inte träna. Träning handlar om kontinuitet, även över helgdagar. Självklart kan du unna dig semester men sätt då ett startdatum som du inte tummar på. För långa uppehåll är en av de vanligaste orsakerna till varför man säger upp sitt medlemskap på gymmet.

  2. Sänk kraven. Att träna lite är bättre än ingenting och i dag finns det många möjligheter. Du kan till exempel ta en kortare löprunda, träna i ett utegym eller gå ett kort effektivt pass. Hos Balance kan du till exempel följa ett 17,5 minuter långt cirkelträningspass eller gå klasser på 30 eller 45 minuter.

  3. Ha en bra målsättning. Om du inte har en konkret målsättning för början på våren är det svårare att motivera vinterträningen. Beach 2017 är för långt borta, siktar du på det kan du lika gärna vänta med att träna till våren.

  4. Hitta det som är kul. Så fort motivationen tryter – ta ett steg tillbaka och fundera över vad du tycker är roligt. Kanske är det till exempel dans som gör dig gladast?

Här kan du träna året om i och nära Arenastaden:

  • Cykla till jobbet. Solna stad har till exempel en cykelkarta.

  • Spring runt vackra Lötsjön och Råstasjön, en sträcka på 5 kilometer.

  • Träna i utegymmet i anslutning till motionsspåret runt Råstasjön, strax nedanför Solna Tennis Center på Råsta strandväg.

  • Gå med i en löpargrupp. Runacademy har löpargrupper för alla nivåer av löpare, utgångspunkt är Quality Hotel Friends Arena.

  • Medley, Vasalundshallen på Badhusplanen 1-3. Här kan du ägna dig åt motionssimning, gruppträning och personlig träning.

  • Balance på Gårdsvägen 10. Har gruppträning, gym och personlig träning.

  • SATS i Mall of Scandinavia. Har gruppträning, gym och personlig träning.

Nyheter